Wednesday, 28 September 2011

PROSES BAIK PULIH JAMBATAN



 J
PENGENALAN

Jambatan alang (Beam bridge)

jambatan alang biasanya diperbuat daripada alang keluli "I", konkrit diperkuat atau konkrit telah-tertegang (post-tensioned concrete) yang panjang. Ia kurang digunakan sekarang kecuali untuk jarak yang dekat. Jambatan ini selalunya digunakan untuk jambatan pejalan kaki dan juga jambatan-jambatan yang merintangi lebuh raya. 


Berdasarkan maklum balas pada pameran yang lepas, kumpulan kami mendapati sambungan tapak jambatan tidak kukuh dan melentur apabila beban diletakkan di atas jambatan.  Oleh itu, kami merancang untuk mengubah saiz dan tapak jambatan dengan objektif utama bahawa jambatan tersebut dapat menanggung beban sebanyak 5kg berdasarkan ujian berat beban seperti pada gambar 1. 
Kumpulan kami telah memilih untuk membuat jambatan alang (beam bridge) yang dapat menampung kira-kira 5 kg berat beban.  bahan yang digunakan terdiri daripada lidi sate, gelang getah dan gam. Berikut merupakan proses  pembinaan jambatan
1) Proses  menguji  lidi sate menggunakan pemberat


Gambar :1
1 BATANG LIDI = 500g beban 
10 BATANG LIDI = 5KG beban (anggaran beban yang boleh ditampung oleh jambatan)

2) Proses pemasangan tapak jambatan
Gambar :2 

Gambar :3 

Gambar 2 dan 3 merupakan rangka asas tapak jambatan di mana seberkas tiang jambatan terdiri dari 10 batang lidi.

3) Proses pemasangan pelantar.


Pemasangan bahagian atas laluan jambatan...setiap berkas = 10 batang lidi

4) Jambatan yang telah siap 

Pandangan atas jambatan yang telah siap


pandangan dari sisi



GAMBAR JAMBATAN YANG TELAH SIAP






UJIAN KETAHANAN BEBAN JAMBATAN


3 kampit gula = 3 kg
2 kampit tepung = 2kg
 JUMLAH BEBAN YANG DAPAT DITAMPUNG = 5KG!!

KESAN PENAMBAHBAIKAN:

1. Jambatan semakin kukuh dan tidak melentur apabila beban diletakkan di atas jambatan.
2. Pembinaan jambatan mengikut spesifikasi yang telah diukur.





No comments:

Post a Comment